søndag den 4. januar 2015

Sammensatte bølger

Jeg havde set det her mønster, som var hæklet til et tæppe i regnbuens farver, og med en sort kant. Ja det er svært at forklare, og værre blev det da jeg selv ville prøve at lave det. Hvad søren hed mønsteret? I julegave fik jeg bogen "200 hæklemønstre", men nej, til min skræk og rædsel var det ikke deri. Mønsteret er sikkert en udvidelse af et, der allerede eksisterer, men jeg kunne ikke gennemskue, hvilket.
Jeg måtte så i gang med at google, og søge billeder - og endelig fandt jeg det. En spansk video tutorial på youtube.
Jeg kan en anelse spansk, men altså langt fra nok til at jeg kunne forstå hvad der blev sagt.
Egentlig ville jeg have brugt mønsteret til en grydelap, men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad det er deleligt med, så det blev et tæppe - ja jeg ELSKER at lave tæpper :-)

Men altså - jeg gik i gang med papir og blyant, garn og hæklenål og efter mange forsøg lykkedes det mig.

Jeg giver opskriften her på dansk. Endnu har jeg ikke fundet ud af hvad mønsteret hedder, så skulle der være nogen der ved, så giv endelig besked. Jeg har kaldt det sammensatte bølger, for det er lidt det tætteste jeg kommer på en beskrivelse.

Forkortelser anvendt:
GF - Grundfarve
PF - Primær farve
M - masker
Lm - Luftmasker
Fm - Fastmasker
Stm - Stangmasker
Hstm - Halvstangmasker
Dbstm - Dobbeltstangmasker.

Jeg har hæklet i 2 farver, for ikke at blive alt for forvirret mens jeg makkede i hvordan, men du kan bruge alle de farver du ønsker. Vælg en farve der skal være "kantfarven" (her kaldes den grundfarven) den anden farve kalder jeg her primærfarven.


Opskrift.

Slå 179 m op i GF (dette er inkl den første vendemaske)

1 række:   Hækl 1 fm i alle m rækken ud (178 m). 1 lm - vend.
2 række:   1 fm i alle m. rækken ud. Skift farve til PF, 1 lm - vend
3 række:   1 stm, 1 hstm, 1 fm * 2 lm, spring over 2 m, 1 fm, 1 hstm, 2 stm, 2 dbstm, 2 stm, 1 hstm, 1 fm* Gentag fra * til * til der er 6 m. tilbage. 2 lm, spring over 2, 1 fm, 1 hstm, 2 stm. 3 lm og vend
4 række:   1 stm, 1 hstm, 1 fm * 2 lm, spring over 2, 1 fm, 2 stm, 2 dbstm, 2 stm, 1 hstm, 1 fm* Gentag fra * til * til der er 6 m tilbage. 2 lm, spring over 2, 1 fm, 1 hstm, 2 stm. Skift til GF, 1 lm - vend arbejdet.
5 række: 4 fm. * når du kommer til lm hullet. 1 fm i hver af de 2 fm i 3 række under (se billede  - GF skal forbindes med hinanden) 10 fm * Gentag fra * til * rækken ud. (der bliver ikke 10 fm når du når enden på rækken, men der skulle gerne være 4) 1 lm - vend
6 række:  1 fm i hver m. rækken ud. Skift farve til PF, 1 lm, vend.
7 række: 1 fm i første m, 1 hstm * 2 stm, 2 dbstm, 2 stm, 1 hstm, 1 fm, 2 lm, spring over 2, 1 fm, 1 hstm* Gentag rækken ud til der er 8 m tilbage - 2 stm, 2 dbstm, 2 stm, 1 hstm, 1 fm, 1 lm - vend.
8 række:   1 fm, 1 hstm * 2 stm, 2 dbstm, 2 stm, 1 hstm, 1 fm, 2 lm, spring over 2, 1 fm, 1 hstm* gentag fra * til * til der er 8 m. tilbage - 2 stm, 2 dbstm, 2 stm, 1 hstm, 1 fm, skift til GF, 1 lm - vend
9 række:   10 fm, * når du kommer til lm hullet. 1 fm i hver af de 2 fm i 3 række under, 10 fm* Gentag fra * til * rækken ud.
10 række: fm i alle m. rækken ud

Gentag række 3 til 10 til arbejdet når den ønskede længde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar