onsdag den 3. december 2014

Zig Zag tæppe med opskrift

I modsætning til mange andre hæklere (måske), kan jeg super godt lide at hækle tæpper. Det er selvfølgelig rart med projekter der er relativ hurtigt færdige, men jeg kan godt lide at sidde med et projekt, som ikke bare er overstået på en uge.

Jeg er måske typen der, når jeg får en god ide, bliver det nærmest en besættelse. Især hvis jeg ved at det rent faktisk er noget der kan lade sig gøre.
Mit senest påfund er at jeg skal have givet den store af drengenes værelse en overhaling. Det sker i forbindelse med at vi har købt ny reol til ham i julegave.

Så nu er jeg gået i gang med at hækle et tæppe til ham, der så skal fungere som senge/hygge tæppe.
For lang, lang tid siden forsøgt jeg med zig zag, men måtte give op. Jeg kunne bare IKKE knække koden. Det blev skævt, det blev grimt og det ville ikke lykkedes.
Nu kom ideen om zig zag igen. I mellemtiden er jeg jo blevet lidt bedre til at hækle, bedre til at læse og gennemskue opskrifter, så jeg tænkte: "Hvorfor ikke".

Jeg fandt en opskrift på et voksentæppe og i gang var jeg - søreme om ikke koden blev knækket i 1 hug. Jeg måtte kun pille op, fordi jeg (langt fra) fik det så bredt som opskriften antyder - og det til trods for at jeg bruger garn der er en anelse tykkere og en større nål.

Mit tæppe her, måler ca 89 cm. Det måtte gerne have været lidt bredere, men tumpen (altså mig) fik ikke lige målt, før nu, og nu er jeg bare så langt at jeg ikke gider, men er det ikke helt nok, kan en kant vel redde det tænker jeg.
Det er hæklet i bumbo acryl på nål 4 - og så i løse masker.

Opskriften får du her, da jeg har rettet en smule på den:

Forkortelser der er brugt:
LM = Luftmasker
STM = Stangmasker
LM BUE = Luftmaskebue
M = maske
STM SM = stangmasker sammen (altså 2 stangmasker i samme maske)

*OBS - ønskes tæppet bredere kan der hækles 32 Lm ekstra for hver rapport der ønskes ekstra i bredden*

Start med 260 LØSE lm (inkl 3 lm til at vende med)

1 række: 
Hækl 1 stm i 4 lm fra nålen.
1 stm i de næste 12 lm.
*spring over 4 lm (stm i 5 lm fra nålen)
1 stm i de næste 14 lm*
Gentag fra * til *

2 Række:
3 lm (tæller for 1 stm)
1 stm i samme m
2 stm sm i næste m

1 stm i de næste 10 stm
*spring over 4 stm
2 stm i lm buen
3 lm
2 stm i samme lm bue
1 stm i de næste 12 masker*
Gentag fra * til * 7 gange
Spring over 4 stm
Afslut med 1 stm i de næste 10 stm og 2 stm sm i hver af de sidste 2 stm.

Gentag 2 række til arbejdet har den ønskede længde.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar