tirsdag den 21. februar 2017

Virus tæppe

For tiden arbejder jeg på et virus tæppe. I Facebook gruppen "hækle, hækle, hækle og andre hæklerier" er virus sjalet meget populært for tiden. Og det kan da ikke komme bag på nogen, for det er et afsindigt flot mønster. Jeg ville skam også gerne lave et, men jeg tror ikke jeg ville få det brugt, så jeg gik ombord i tæppet i stedet for.
Der gik 2 dage, så fik vi invitation til et bryllup, og allerede inden jeg læste invitationen færdig tænkte jeg at et virus sjal, ville være perfekt over det fine bryllupstøj. Derfor kan det godt være at jeg så får lavet mig et sjal alligevel.
I garnbeholdningen fandt jeg en masse lyse farver, som jeg tænker at bruge. Indtil videre er jeg super tilfreds, og sidder med den følelse at jeg bliver helt glad i låget over farvevalget. Jeg har 5 nøgler af hver farve, og der bliver brugt 13 farver i alt når jeg kommer til enden. Det giver mig 65 nøgler, så jeg håber det kan blive stort nok til et tæppe.

Mønsteret er så let, når man lige finder rytmen, så det går derud af som en leg.
Billedet er taget efter 1,5 dages arbejde (nu har jeg haft fri, så det er let at få en masse tid til at hækle), så det er ikke noget der tager lang tid, at arbejde sig frem.

link til youtube video på tæppet: klik her
skrevet opskrift fra Ravelry: klik her

Arbejdet er påbegyndt d. 19/2 - 2017

20/3 - 2017
Status efter ca 1 måned. Jeg holdt en lille uges pause, og hæklede på noget andet, men jeg har slet ikke mistet interessen for at hækle på virustæppet her. Der er hele tiden variationer i mønsteret, selv om det er de samme 4 rækker der gentages, men det gør at jeg ikke keder mig. De 4 gentagende rækker er jo ikke ens.

I alt er der 15 farver brugt, og nu er jeg i gang med 2 omg af hver farve. Holder mine beregninger stik, er det nok at lave 2 rækker i hver farve. Det skal ende ud med at blive et sengetæppe til vores seng, så det bliver en lille smule større end de 200 * 200 cm sengen er. Jeg er en dør til at regne, og det er en anelse svært at måle præcist fordi der er de buer i mønsteret,  så præcist hvor stort må tiden vise :-)Selvfølgelig ville mit "held" at jeg løb tør, for den lyseblå, jeg er i gang med. Der mangler mindre end en halv nøgle for at gøre den påbegyndte omgang færdig, men jeg har ikke mere! Og jeg kan ikke købe den på garnroyal.dk fordi farven er udgået. Jeg beklagede min nød på facebook gruppen, hækle, hækle, hækle og andre hæklerier, og der var heldigvis en venlig sjæl, der havde en nøgle hun ville sælge mig. Så arbejdet må holdes i ro indtil det når frem med posten. ØV med øv på!!!
23/3 - 2017.
Her til aften kom min mor forbi. Hun er pt i gang med at hækle en pikachu for mig til den bette af drengene. I den forbindelse manglede hun en rest sort. Jeg fandt min restekasse frem og gæt engang hvad der gemte sig der - Ja nemlig. Knap en halv nøgle af den lyseblå jeg manglede til sengetæppet! Den nøgle jeg købte via Facebook, er endnu ikke nået frem, så arbejdet har bare lagt i en kasse og grinet af mig :-) Nu kan jeg komme videre. Jeg begynder at tænke at jeg snart skal have tjep på nålen - ikke fordi jeg har en deadline, men foråret nærmer sig og så bliver det for varmt at sidde med. I dag har temperaturen været oppe på 15 grader her i Viborg, hvilket jo er skønt, men et kæmpe tæppe i bomuld bliver formentlig som at sidde med en varmepude når det bliver varmere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar